• 045 533 19 62
  • 06 108 95 027 - schademelding buiten kantooruren
  • info@dubois-assurantien.nl
  • Schade melden
  • Wijziging doorgeven
  • Polismap
  • Route
FraudeverzekeringFraudeverzekeringFraudeverzekeringFraudeverzekering
  • Home
  • Ons kantoor
    • Dubois Assurantien – ons team
    • Service abonnementen
    • Overzicht Service abonnementen
    • Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
    • Dienstverlenings- documenten
    • Handige links & downloads
  • Verzekering
    • Onze werkwijze
    • Verzekeringen voor u en uw gezin
    • Actueel
  • Hypotheek
    • Onze werkwijze
    • Hypotheekvormen en wetgeving
    • De starterslening
    • Hypotheekrente
    • Hypotheekrente top 5
    • Bouwtechnische keuring
    • Werkgeversverklaring
    • Inventarisatie hypotheek
    • Gratis woningwaarderapport
    • Actueel
  • Financieel advies
    • Onze werkwijze
    • U bent werknemer
    • U bent ondernemer
    • U bent DGA (Directeur-grootaandeelhouder)
    • Actueel
  • Bedrijfszekerheid
    • Onze werkwijze
    • Bedrijfsverzekeringen
    • Ondernemen met personeel
    • Actueel
  • Actueel
  • Contact
    • Contactformulier
    • Schade melden of
      wijziging doorgeven
✕

Bedrijfsverzekeringen

Met een verzekeringspakket die goed op uw bedrijf is afgestemd vangt u veel risico’s op en voorkomt u onaangename verrassingen bij schade.


Fraudeverzekering

Een Fraudeverzekering dekt de geleden financiële schade als gevolg van fraude door een werknemer (inclusief uitzendkrachten en stagiaires), maar ook als gevolg van bepaalde vormen van oplichting door derden.



Fraude

Fraude is een onderschat probleem. Onderzoeken naar de aard en omvang van fraude binnen het bedrijfsleven concluderen dat een gemiddelde organisatie jaarlijks vijf procent van haar inkomsten verliest door fraude. Deze bestaat uit zowel directe schade van de fraude alsook indirecte schade zoals imagoschade. Gemiddeld wordt 1 op de 5 bedrijven getroffen door fraude incidenten. Fraudeurs bevinden zich op elk niveau binnen de organisatie.


Onverwacht

Bedrijven zijn zich vaak niet goed bewust van fraude binnen de eigen organisatie. Of het nu gaat om een frauderende medewerker, of een derde die uw onderneming tracht te benadelen. Fraude gebeurt vrijwel altijd op een onverwacht moment en vaak door een onverwacht persoon met meestal ernstige gevolgen voor een onderneming. Een fraude van enige omvang kan zelfs de continuïteit van een bedrijf in gevaar brengen


Veel voorkomende fraude

  • Vervalsen van facturen;
  • Verduisteren van financiële middelen;
  • Diefstal van goederen;
  • Knoeien met (onkosten)declaraties;
  • Manipuleren van computergegevens en -programma's;
  • Verkoop voor eigen rekening van bedrijfsgoederen;
  • Oplichting



Dekking

De standaarddekking omvat diefstal, verduistering, valsheid in geschrifte, computerfraude en oplichting. U kunt deze dekking uitbreiden met goederenfraude en diverse kostendekkingen, zoals de kosten van renteverlies, data- en software reconstructiekosten, contractuele boetes, de kosten van werkhervatting en juridische kosten.


Premie

De premie is afhankelijk van diverse factoren waaronder:


  • Fraudegevoeligheid: aard van het bedrijf, functieverdeling, interne en externe controle, aantal personeelsleden

  • Schade die u in het verleden heeft gehad

  • Eigen risico

  • Verzekerd bedrag


Personeelsleden

Wanneer u een fraudeverzekering afsluit, moet u goed nagaan welke personeelsleden u onder de verzekering wilt laten vallen. Sommige verzekeringen dekken alleen het kantoorpersoneel, terwijl in andere polissen ook de directie onder de verzekering valt.


Kwaliteitseisen

Wanneer u in aanmerking wilt komen voor een fraudeverzekering, dienen uw interne procedures over de financiële verslaglegging, procuratie en bevoegdheden goed geregeld te zijn. Een verzekeraar gaat na of uw organisatie aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet voordat zij bereid zijn om het risico van fraude te dragen. In haar overweging kijkt de verzekeraar bijvoorbeeld naar:


  • Op welke wijze zijn de financiële machtigingen geregeld?

  • Zijn de functies van boekhouder en kassier gescheiden?

  • Op welke wijze oefent u interne controle uit?

  • Voert u betalingsopdrachten uit per telefoon, fax, telex of computer?

  • Als er codes worden gebruikt, waar bewaart u die?

  • Bewaart u codes en gebruikersinstructies gescheiden?


Praktijkvoorbeelden

We geven enkele voorbeelden van probleemsituaties die zich in de praktijk regelmatig voordoen. Een fraudeverzekering zou uitkomst hebben geboden voor deze en talloze andere fraudegevallen.

Computernetwerk gecorrumpeerd
Het computernetwerk van een grote handelaar werd door een ontevreden medewerker gesaboteerd, waardoor belangrijke bedrijfsgegevens verloren gingen. De reconstructiekosten voor deze informatie bedroegen EUR 300.000.
Dubbele boekhouding
Een medewerker van een pensioenfonds wist een tweede boekhouding op te zetten en langs deze weg pensioengelden aan te wenden voor het speculeren met effecten
Privé-kosten op rekening van de zaak
Het hoofd van de financiële afdeling en enkele medewerkers fraudeerden gedurende een periode van tien jaar voor minstens EUR 1.000.000. De medewerkers lieten verschillende bedrijven goederen op hun privé- adres bezorgen en privé-diensten verrichten. De kosten werden in rekening gebracht aan en betaald door de onderneming.
Manipulatie betalingsopdrachten
Een financiële medewerker wist eigen betalingsopdrachten toe te voegen aan de tape die ter verwerking aan de Bankgirocentrale werd aangeboden. Hij wiste tevens zijn sporen uit door controleboekingen in de financiële administratie te wijzigen. Aldus maakte de medewerker in drie jaar tijd een bedrag van EUR 3.500.000 over naar privé-bankrekeningen.
Elektronische diefstal van gelden
Een cliënt van een softwarebedrijf werd geconfronteerd met diefstal van gelden via een elektronische boeking door een bij het softwarebedrijf gedetacheerde werknemer.

Bron: MARSH


Andere verzekeringen


Aansprakelijkheid Bedrijfsmiddelen Bedrijfspand Bedrijfsvoering Continuïteit Personeel Transport

Dubois Assurantiën

Telefoonnummer
045 5331962


Adres
Oude landgraaf 120
6373 BC Landgraaf


Openingstijden (alleen op afspraak):
Maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.
Buiten kantooruren op afspraak.

Snel naar

  • Schade melden
  • Service abonnementen
  • Hypotheekrente top 5
  • Gratis woningwaarderapport
  • Bouwtechnische keuring
  • Inventarisatie hypotheek
  • Werkgeversverklaring
  • Dienstverleningsdocumenten

Actueel

  • koopwoningmarkt
    Laagste prijsstijging koopwoningen in 9 jaar
    25 februari 2023
  • Wat doet de huizenmarkt en de hypotheekrente?
    29 januari 2023
  • Huis en hypotheek: wat verandert er voor u?
    1 januari 2023
© 2022 Copyright & Design 2benefit | Disclaimer | Privacy & cookie statement
  • Schade melden
  • Wijziging doorgeven
  • Polismap
  • Route